Senin, 31 Agustus 2009

malaysia


Malaysia ternyata tidak hanya membajak Reog Ponorogo. Sudah beberapa kali budaya Indonesia yang dibajak Pemerintah Malaysia. Setidaknya, diduga kuat ada empat budaya lainnya yang juga turut diakui negeri jiran itu.

Berdasarkan penelusuran okezone di situs Departemen Pariwisata Malaysia, www.heritage.gov.my. Berikut isi dari situs tersebut dengan versi bahasa Malaysia:

Congkak (di Indonesia disebut congklak)

Merupakan jenis permainan Anjung (angklung). Tujuan permainan ialah untuk mengumpul dan giliran menapak akhir. Bilangan pemain ialah seorang sepasukan. Alatan yang digunakan di dalam permainan ini ialah Papan congkak dan cakak.

Gelanggangnya adalah sebuah papan congkak yang mengandungi sekampong 5, 7, 8 atau 9. Rumah Anak serta 1 Rumah Ibu. Tiap Rumah Anak diisi cakak.

Barongan (Reog?)

Barongan menggambarkan kisah-kisah di zaman Nabi Allah Sulaiman dengan binatang-binatang yang boleh bercakap. Kononnya, seekor harimau telah terlihat seekor burung merak yang sedang mengembangkan ekornya.

Apabila terpandang harimau, merak pun melompat di atas kepala harimau dan keduanya terus menari. Tiba-tiba Pamong (Juru Iring) bernama Garong yang mengiringi Puteri Raja yang sedang menunggang kuda lalu di kawasan itu.

Pamong lalu turun dari kudanya dan menari bersama-sama binatang tadi. Tarian ini terus diamalkan dan boleh dilihat di daerah Batu Pahat, Johor dan di negeri Selangor.

Muzik Gamelan (Gamelan)

Gamelan diperkenalkan ke Pahang ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah.
Tengku Ampuan iaitu Wan Fatimah telah meningkatkan muzik gamelan dan diikui oleh isteri kedua Sultan yaitu Che Bedah.

Puteri mereka iaitu Tengku Meriam telah berkawin dengan Sultan Sulaiman dan telah membawa gamelan ke Terengganu. Muzik ini dimainkan dalam majlis formal dan tidak formal di istana dan untuk mengiringi joget Pahang.

Pemuzik gamelan terdiri daripada lelaki seramai sembilan orang dan penarinya adalah wanita seramai enam orang. Alatan muzik yang digunakan ialah Gong Agong, Gong Sawokan, Gendang Ibu, Gendang Anak, Saron Pekin, Saron Baron I dan Saron Baron II, Gambang serta Kenong.

Tarian Piring

Diperkenalkan dari Sumatera, khususnya dari daerah Rawa. Pada kebiasaannya tarian ini dipersembahkan dalam acara majlis perkahwinan, majlis menyambut pembesar negeri, keramaian atau pesta kampung. Tarian ini mempunyai pelbagai asas gerakan yang mana disebut juga ayun atau buai.

Selain itu, tarian ini juga menekankan mimik muka. Selain itu terdapat sepasang cincin yang memiliki dua fungsi iaitu sebagai pakaian dan juga sebagai alat muzik di mana ianya berfungsi mengeluarkan bunyi apabila dilagakan kepada piring mengikut rentak gong.

Tarian Kuda Kepang

Kuda Kepang menampakkan pengaruh Jawa dan Islam. Pengaruh Jawa terlihat pada pakaian penari-penari, sedangkan pengaruh Islam tersimpul dalam cerita tariannya. Ia mengisahkan peristiwa peperangan pada zaman Rasulullah s.a.w dan sahabat-sahabatnya dengan penuh kegagahan memperjuangkan Islam. Kononnya Kuda Kepang dicipta di negeri Jawa sempena usaha sembilan orang wali (Wali Songo) yang menyebarkan agama Islam.
(sjn)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar